mercredi 27 janvier 2016

διάφορα και ενδιαφέροντα

L'habitat informel au Maghreb 
Mardi 15 mars 2016 | Afrique | Appel à contribution | Tunis (1082)
Compte tenu de la complexité et de l’hétérogénéité de la réalité de l’habitat informel dans le monde et en particulier au Maghreb, et vu les transformations qu’a connues la région au cours de la dernière décennie, une relecture de la réalité informelle de l’habitat s’impose. Il s’agit de faire le point du coté de plusieurs spécialistes (urbanistes, géographes, sociologues, économistes, juristes, etc..) et de saisir le phénomène d’un point de vue pluridisciplinaire. Ce colloque essaiera d’examiner, les champs, les processus et les acteurs du phénomène informel de l’habitat, à travers plusieurs aspect, issus de la crise du logement connue par les pays du Maghreb.
http://calenda.org/352687

Identités, démocratie, frontières 
Mardi 15 mars 2016 | Europe | Appel à contribution | Banská Bystrica (97401)
Au sein de l’Europe, espace aux contours relativement indéterminés, les efforts de rapprochement et d’intégration ont donné des résultats tangibles, en matière politique, économique, sociale et culturelle. Les objectifs étaient consensuels : assurer une paix durable, une croissance économique, une sécurité globale, une liberté d’agir, d’entreprendre et de penser. Pourtant, pour certains, l’intégration a été trop rapide, en particulier vers l’Est, ce qui a installé une différenciation nouvelle, Est / Ouest, s’ajoutant à une plus ancienne Nord / Sud. Ce prisme d’analyse est cependant réducteur, car il méconnaît largement les disparités internes à la plupart des territoires nationaux.
http://calenda.org/352047


Faire de l'histoire au Moyen Âge
Dimanche 7 février 2016 | Moyen Âge | Appel à contribution | Paris (75005)
Depuis les travaux pionniers de Bernard Guenée, l’histoire de l’historiographie médiévale a connu des avancées remarquables qui ont permis de réhabiliter le travail des historiens du Moyen Âge. C’est dans la lignée de ces études que nous proposons le thème « Faire de l’histoire au Moyen Âge » qui pose la question de la nature de cette discipline, de sa place dans la société médiévale et des liens qu’elle peut entretenir avec d’autres genres littéraires ; ce thème invite également à s’interroger sur les historiens et leurs publics et vise enfin à étudier la « fabrique » et l’écriture de l’histoire en Occident entre le Vet le XVsiècle dans leurs dimensions historiques mais aussi littéraires et artistiques.
http://calenda.org/351218

Le cheval dans la péninsule Arabique The horse in the Arabian Peninsula

The horse in the Arabian Peninsula

Arabian Humanities numéro 8
Arabian Humanities number 8
*  *  *
Publié le lundi 18 janvier 2016 par Céline Guilleux
RÉSUMÉ
Ce numéro de la revue Arabian Humanities sur le cheval dans la péninsule Arabique s’adresse aussi bien aux archéologues, historiens, archéozoologues et spécialistes de l’art rupestre, qu’aux disciplines qui interrogent la place du cheval et de la pratique de la furūsiyya dans la société moderne (anthropologues, linguistes, sociologues…).
ANNONCE

Editeurs

  • Abbès Zouache (CNRS - UMR 5648 CIHAM)
  • Jérémie Schiettecatte (CNRS - UMR 8167 Orient et Méditerranée)

Argumentaire

En 2011, une statue d’équidé découverte deux ans plus tôt par un éleveur de dromadaire sur le site d’al-Maqar (Arabie Saoudite), à mi-chemin entre Tathlith et le wādī al-Dawāsir, était présentée à la Commission Saoudienne du Tourisme et des Antiquités à Riyadh. S’accompagnant d’artefacts néolithiques, la statue considérée comme vieille de 9000 ans fut présentée au roi Abdallah b. Abdelaziz et rapidement considérée comme la preuve que le berceau de la domestication du cheval devait être cherché en Arabie Saoudite. Cette découverte demeure très discutée, en raison du caractère fortuit de son contexte, d’une part ; par l’interprétation que l’on peut faire de la statue d’autre part : s’agit-il d’un cheval, d’un âne, d’un onagre ? Ce qui apparait comme un bandeau en relief est-il la représentation d’un harnachement ou une caractéristique naturelle de l’animal ?
Indépendamment du crédit que l’on peut apporter à l’interprétation initiale qui fut faite de la découverte d’al-Maqar, celle-ci met en exergue deux points fondamentaux : premièrement, nous ne savons que peu de chose de l’époque de l’introduction et de la domestication du cheval en péninsule Arabique ; deuxièmement, cette découverte souligne la portée symbolique qu’y occupe le cheval dans l’imaginaire collectif.
Partant de ce double constat, il nous est apparu opportun de consacrer un numéro d’Arabian Humanities à la question du cheval et de la pratique de l’équitation en Arabie sous des angles multiples, allant de son introduction, de sa domestication et de sa commercialisation, à ses usages, aux symboles qui y ont été attachés et aux représentations qui en sont faites.
Sur l’origine du cheval et ses usages, des données factuelles peuvent être mobilisées. Les fouilles archéologiques ont livré des assemblages fauniques qui permettent d’identifier la présence d’équidés, et parfois d’en déterminer la nature. Dans l’art rupestre, si le dromadaire monté n’est que rarement représenté, les cavaliers sur chevaux, armés de sabres ou de lances sont un thème récurrent de l’iconographie. Du point de vue des sources historiques, si l’animal est importé en Arabie méridionale au Ier siècle de l’ère chrétienne, comme l’atteste le Périple de la mer Erythrée, nous voyons progressivement le nombre des cavaliers croître au sein des armées himyarites par la suite. Au IVe siècle, alors que le cheval semble devenir une monture commune en Arabie méridionale, des élevages de chevaux sont attestés sur les hauts-plateaux du Yémen. Ces élevages perdurent après la conquête islamique. Les élevages de Sanaa, Dhamār et Ḥaṣī qui alimentent le marché d’Aden sous les Rasūlides (XIIIe-XIVe siècles) deviennent un pilier de l’économie du Yémen médiéval. Des chevaux sont exportés jusqu’en Inde. Les plus beaux, soigneusement choisis, sont des cadeaux de choix. Ainsi, en 1267, le maître du Yémen fait envoyer au sultan mamelouk Baybars vingt chevaux d’exception. 
Source de profits, le cheval est aussi, tout au long du Moyen Âge, un marqueur social qui consacre la domination d’une classe de guerriers sur les sociétés de la péninsule Arabique comme de l’ensemble de l’Orient islamique. Il peuple l’imaginaire arabe et musulman. Des légendes attribuent sa domestication à l’ancêtre des Arabes, Ismaël, ou exaltent ses liens avec le Prophète Muḥammad et l’islam. Un véritable genre littéraire lui est consacré, celui des « Livres sur le cheval » (kutub al-ḫayl) qui s’attardent longuement sur leurs qualités et sur leurs défauts, et/ou font la part belle aux nombreux poèmes qui chantent ses vertus. Ces kutub se rattachent à la culture de la furūsiyya, qui englobe tout ce qui a trait de près ou de loin au cheval, dont notamment les arts équestres, mais aussi à la guerre, et que l’ensemble des détenteurs du pouvoir paraissent avoir partagé. Le souverain rasūlide al-Malik al-Muǧāhid ‘Alī b. Dāwūd (m. 1362) rédige un traité d’hippologie. En 1541, le pieux ‘Abd al-Qādir al-Fākihī s’étend longuement sur le cheval, dans le Kitāb manāhiǧ al-surūr…(« Les voies de la gaieté… ») qu’il rédige en l’honneur du chérif de La Mecque, Abū Numayy. 
Par la suite, alors que des voyageurs occidentaux s’extasient pour l’équitation et la race arabes, l’engouement pour le cheval ne s’éteint pas dans la péninsule Arabique. Encore aujourd’hui, il continue d’y fasciner nombre de ses habitants, dont certains entretiennent volontiers son mythe.  
Ce numéro s’adresse donc aussi bien aux archéologues, historiens, archéozoologues et spécialistes de l’art rupestre, qu’aux disciplines qui interrogent la place du cheval et de la pratique de la furūsiyya dans la société moderne (anthropologues, linguistes, sociologues…).

Modalités de soumission

Les propositions d’article doivent être envoyées avant le 1er février 2016

aux coordinateurs : Abbès Zouache (ab1zouache@yahoo.fr), et Jérémie Schiettecatte (jeremie.schiettecatte@cnrs.fr); ainsi qu’à Sylvaine Giraud (edition@cefas.com.ye).
Ils devront inclure :
  • Le titre de l’article
  • Un résumé de 15 à 20 lignes
  • Toutes les données nécessaires à l’identification de l’auteur : nom, affiliation institutionnelle et fonction, adresse professionnelle, téléphone et e-mail.
Après acceptation, la date limite de soumission des articles sera le 1er mai 2016. Il est demandé aux auteurs de respecter les normes de publication de Arabian Humanities. Elles  sont exposées dans la note aux contributeurs, disponibles ici ou bien en contactant la secrétaire de rédaction Sylvaine Giraud (edition@cefas.com.ye).

Comité de lecture permanent

Archéologie et épigraphie

  • Jean-François Breton, Directeur de recherche, CNRS, Maison René Ginouvès, Paris-Nanterre
  • François Bron, Directeur d’Études, École pratique des hautes études, Paris
  • Iwona Gajda, Chargée de recherche, CNRS, UMR Orient & Méditerranée, Mondes sémitiques, Paris-Ivry
  • Iris Gerlach, Directrice de l’Institut archéologique allemand, Sanaa
  • Michael Macdonald, Professeur assistant, Université d’Oxford
  • Joy McCorriston, Université d’Ohio
  • Laïla Nehme, Chargée de recherche, CNRS, UMR Orient & Méditerranée, Paris-Ivry
  • Jan Retsö, Professeur, Université de Göteborg

Histoire médiévale

  • Muhammad Abdelrahim Jazem, Chercheur permanent, Centre français d’archéologie et de sciences sociales, Sanaa
  • Ariana d’Ottone, Maître de conférence, Université La Sapienza, Rome
  • Anne Regourd, Chercheur, Académie des sciences autrichienne, Institut d’anthropologie sociale, Vienne
  • Abdulrahman Al-Salimi, Expert en manuscrits islamiques, Ministère des Waqfs, Mascate
  • Daniel Varisco, Directeur des Études du Moyen-Orient et de l’Asie centrale, Université Hofstra, New York

Histoire moderne et contemporaine

  • Gian Carlo Casale, Professeur associé, Université de Minnesota
  • Bernard Haykel, Professeur, Université de Princeton
  • Nâsir Ibrâhim, Professeur assistant, Université de Dammam
  • Thomas Kuehn, Professeur assistant, Université Simon Fraser, Burnaby
  • Pierre-Jean Luizard, Directeur de recherche, CNRS GSRL, Paris
  • Franck Mermier, Directeur de recherche, CNRS IIAC-LAU, Paris-Ivry
  • Jonathan Miran, Professeur associé, Université de Western Washington
  • Timothy Mitchell, Professeur, Université de Columbia

Linguistique et littérature

  • Mohamed Bakhouch, Maître de conférences, Université d’Aix-Marseille
  • Peter Behnstedt, Professeur émérite, Université de Tübingen
  • Steve Caton, Professeur, Université de Harvard
  • Clive Holes, Professeur, Département des études orientales, Université d’Oxford
  • Philip Kennedy, Professeur associé, Université de New York Abu Dhabi
  • Marie-Claude Simeone-Senelle, Directrice de recherche, CNRS LLACAN
  • Saad Sowayan, Professeur émérite, Université du roi Saoud, Riyad
  • Élisabeth Vauthier, Professeur, Université de Rennes

Anthropologie et Sociologie

  • Najwa Adra, Chargée de recherche, Institut américain des études yéménites
  • Michael Gilsenan, Professeur, Université de New-York
  • Yves Gonzalez Quijano, Maître de conférences, Université Lyon II
  • Amélie Le Renard, Chargée de recherche, CNRS, Centre Maurice Halbwachs
  • Pardis Mahdavi, Professeur associé, Université-collège de Pomona
  • Nathalie Peutz, Professeur assistant, Université de New-York Abu Dhabi
  • Marina de Regt, Professeur assistant, Université Libre d’Amsterdam
  • Rita Wright, Professeur, Center for the Study of Human Origins, New York University

Sciences Politiques

  • Laurent Bonnefoy, Chargé de recherche, CNRS-CERI, Paris
  • Arang Keshavarzian, Professeur associé, Université de New York
  • Stéphane Lacroix, Maître de conférences, Institut d’Études Politiques, Paris
  • Marc Valéri, Maître de conférence, Institut des Études Arabes et Islamiques, Université d’Exeter
  • Géographie et études urbaines
  • Ali Bensaad, Maître de conférences, Université de Provence
  • Yasser Elsheshtawy, Professeur associé, Université des Émirats Arabes Unis, al-‘Ain
  • Marc Lavergne, Directeur de recherches, CNRS, GREMMO - Université Lyon 2
DATES
  • lundi 01 février 2016
MOTS-CLÉS
  • cheval, péninsule Arabique
CONTACTS
  • Juliette Honvault
    courriel : jhonvault [at] yahoo [dot] fr
URLS DE RÉFÉRENCE
SOURCE DE L'INFORMATION
  • Sylvaine Giraud
    courriel : edition [at] cefas [dot] com [dot] ye
POUR CITER CETTE ANNONCE
« Le cheval dans la péninsule Arabique », Appel à contributionCalenda, Publié le lundi 18 janvier 2016, http://calenda.org/353227

Investigating Conversions to Islam


Vers quelles approches en sciences sociales ?
Which Approaches in Social Sciences?
*  *  *
Publié le jeudi 21 janvier 2016 par João Fernandes
RÉSUMÉ
Conversions to Islam have recently become a major topic of interest for contemporary Western societies, which in turn warrants a rigorous scientific inquiry. In line with the current geopolitical context, conversions to Islam attract significant state and media attention. Social science research has recently seized upon this highly controversial matter in order to take the heat out of the debate and offer a more nuanced and balanced perspective. The objective of the interdisciplinary conference "Investigation conversions to Islam" is to incite scholars working on the topic to discuss, and possibly combine, different approaches to this phenomenon, both on theoretical and methodological grounds. It also aims at bringing together empirical results across a wide range of countries.
ANNONCE

Programme

Journée 1 - Lundi 15 février 2016 Day 1 - Monday, February 15th 2016

Accueil / Welcome
Discours d’ouverture / Opening
Introduction générale / General introduction: Amélie PUZENAT, Juliette GALONNIERHamzi KHATEB 
Matin : Retour réflexif sur les usages théoriques et méthodologiques / Reflecting upon theoreti-cal and methodological approaches 
  • William BARYLO (Doctorant, EHESS), « Conversions : concepts en transit. Perspectives sociologiques et scripturaires sur les ’’conversions’’ à l’islam, cas d’étude de bénévoles musulmans en Europe » / “Conversions : Concepts in Transit. About ‘conversions’ to Islam from the perspective of the social sciences and Abrahamic traditions, case study of young Muslim volunteers in Europe”. 
  • Loïc LE PAPE (Chercheur associé à l’Institut d’ethnologie européenne, méditerranéenne et comparative, IDEMEC), « Réflexion sur les typologies de conversions à l’islam » / “Reflecting upon typologies of conversions to Islam”. 
  • Stefano ALLIEVI (Professeur, Université de Padoue), « Anciennes et nouvelles trajectoires de conversion à l’islam. De la séduction du texte à celle du califat » / “Old and new trajectories of converting to Islam. From the scripture to the califate”. 
  • Jamie GILHAM (Honorary Research Associate, Royal Holloway, University of London), “Understanding Conversion to Islam and Muslim Convert Lives in Europe: Historical Methods and Perspectives” / « Comprendre la conversion à l’islam et le vécu des convertis musulmans en Europe : perspectives et méthodes historiques ». 
Discutant / Discussant: Amélie PUZENAT (Maître de conférences à l’Université catholique de l’Ouest et chercheuse associée au laboratoire ESO)  
Déjeuner / Lunch 
Après-midi 1 : Apprentissages et incorporations des normes et pratiques religieuse s /Learning and incorporating religious norms and practices 
  • Vanessa VROON-NAJEM (Postdoctoral Researcher, Amsterdam Institute of Social Science Research, University of Amsterdam), “Pious Sociality and Ethical Communality in the Context of Conversion to Islam” / « Sociabilité pieuse et communauté éthique dans le contexte de la conversion à l’islam ». 
  • Oleg YAROSH (Researcher, Oriental Philosophy Department, Institute of Philosophy, National Academy of Science of Ukraine), “Authority, communication and learning in Western Sufi communities” / « Autorité, communication et apprentissage dans les communautés soufies occidentales ». 
  • Claire DONNET (ATER, Université de Nanterre), « Conversion à l’islam, subjectivation et réajustements normatifs » / “Conversion to Islam, subjectivation and normative readjustments”. 
  • Karen TURNER (Research Assistant, School of Social and Political Sciences, University of Melbourne), “Pork, pop music and purity: convertitis, pollutants and the struggle with liminality” / « Porc, musique pop et pureté : ‘convertitis’, pollution et épreuve de la liminalité ». 
Discutant / Discussant: Simona TERSIGNI (Maître de conférences à l’Université Paris Ouest Nanterre La Défense, laboratoire SOPHIAPOL)  
Pause café / Coffee break  
Après-midi 2 : Conversions et « radicalisation » / Conversions and “radicalization” 
  • Milena UHLMANN (Adjunct, Humboldt Universität zu Berlin), “Assessing different modes of re-affiliation with Islam in Western Europe” / « Evaluer les différents modes de réaffiliation à l’islam en Europe de l’Ouest ». 
  • Farhad KHOSROKHAVAR (Directeur d’études, EHESS), « Conversions djihadistes parmi les jeunes des classes moyennes » / “Jihadist conversions among middle-class youth”. 
  • Monika Gabriela BARTOSZEWICZ (Adjunct professor, VISTULA University of Warsow) “Controversies of Conversions: Potential Terrorist Threat of European Converts to Islam” / « Controverses et conversions : la potentielle menace terroriste des Européens convertis à l’islam ». 
  • Mohammed-Ali ADRAOUI (Chercheur au Middle East Institute de l’Université nationale de Singapour), A confirmer / To be confirmed. 
Discutant / Discussant: Loïc LE PAPE (Chercheur associé à l’IDEMEC) 

Journée 2 - Mardi 16 février 2016 Day 2 - Monday, February 16th 2016  

Accueil / Welcome  
Matin : Enjeux sociaux de la conversion : hybridité, communauté, laïcité / The social implications of conversion: hybrid identities, community, and “laïcité” (secularism) 
  • Géraldine MOSSIERE (Professeure adjointe, Université de Montréal), « Les conversions religieuses comme révélateurs des tensions et mécanismes sociaux contemporains » / “Religious conversions as indicative of contemporary social tensions and mechanisms”. 
  • Hamzi KHATEB (Doctorant, CEVIPOF Sciences Po et EHESS), « La conversion des jeunes Français à l’islam et leur discours sur la laïcité » / “French youth’s conversion to Islam and their discourse on ‘laïcité’”. 
  • Lulie EL-ASHRY (PhD Candidate, Harvard University), “Bridging Occident and Orient: Sufi Muslim Converts Renegotiating Identity in 21st Century France and Italy” / « Réunir l’Occident et l’Orient : convertis musulmans soufis et renégociations identitaires dans la France et l’Italie du 21ème siècle ». 
Pause café / Coffee break 
  • Johan LEMAN (Professeur émérite, Université catholique de Louvain), “ Islam-related conversions in a multi-cultural setting” / « Les conversions liées à l’islam dans un contexte multiculturel ». 
  • Elsa PIRENNE (Doctorante, Université du Luxembourg et Université catholique de Louvain), « Luxemburg Dawah, quel enjeu pour quel avenir? » / “Luxemburg Dawah, which stakes for the future?” 
Discutant / Discussant: Sébastien TANK (Chargé de recherche CNRS, CEIFR)  
Déjeuner / Lunch 
Après-midi : Ethnicisation et racialisation des conversions à l’islam / Ethnicization and racialization of conversions to Islam 
  • Esra OZYUREK (Associate professor, European Institute, London School of Economics), “Being German, Becoming Muslim: Race, Religion and Conversion in Germany” / « Etre allemand et devenir musulman : race, religion et conversion en Allemagne ». 
  • Agathe LARISSE (Chercheuse indépendante), « Affiliation volontaire à l’islam et assignations raciales : modes de gestion de la ‘‘question noire’’ au sein des diasporas caribéennes converties à l’islam en France et en Grande-Bretagne » / “Voluntary affiliation to Islam and racial assignments : how members of the Caribbean diasporas converted to Islam deal with the ‘Black issue’ in France and Great Britain” . 
  • Konrad PĘDZIWIATR (Assistant Professor and Researcher, Cracow University of Economics and Södertörn University), “Conversions in the Context of Migration: Polish Muslims in the UK” / « Les conversions en contexte de migration : les Polonais musulmans au Royaume-Uni ». 
Pause café / Coffee break 
  • Agita MISANE (PhD Candidate and Lecturer, University of Latvia), “Conversion to Islam in Latvia: The Value Aspects” / « Conversion à l’islam en Lettonie et réorientation des valeurs ». 
  • Eva ROGAAR (PhD Student, University of Illinois), “Converts to Islam in Post-soviet Russia: between ethnicity and religion” / « Les convertis à l’islam en Russie post-soviétique : entre ethnicité et religion ». 
Discutant / Discussant: Juliette GALONNIER (PhD Candidate, OSC Sciences Po & Northwestern University)  
Conclusion

Inscription

Si vous souhaitez assister au colloque, veuillez noter qu'une inscription sur le site de notre conférence est requise: http://conversion2016.sciencesconf.org/
Le nombre de places étant limité, la journée du 15 février est désormais complète. Nous vous remercions pour votre compréhension.
LIEUX
  • Sciences Po Paris - 98, rue de l'Université
    Paris, France (75007)
DATES
  • lundi 15 février 2016
  • mardi 16 février 2016
MOTS-CLÉS
  • conversion, islam, normes religieuses, radicalisation, ethnicisation, racisation
CONTACTS
  • Amélie Puzenat
    courriel : ameliepuzenat [at] hotmail [dot] com
  • Juliette Galonnier
    courriel : juliette [dot] galonnier [at] sciencespo [dot] fr
  • Hamzi Khateb
    courriel : hamzi [dot] khateb [at] sciencespo [dot] fr
SOURCE DE L'INFORMATION
  • Amélie Puzenat
    courriel : ameliepuzenat [at] hotmail [dot] com
POUR CITER CETTE ANNONCE
« Rendre compte des conversions à l’islam », ColloqueCalenda, Publié le jeudi 21 janvier 2016, http://calenda.org/353785

lundi 25 janvier 2016

EURAMES Info Service 03/2016

CONFERENCES
 
1. Conference: “Transnational Imaginaries: Mediterranean Past and Presence”, Busan
University of Foreign Studies, South Korea, 27-28 January 2016 
 
2. Workshop: “Political Humour / Satire in Arab Media“, University of Munich, 4-5
February 2016
 
3. Conference: “China and the Middle East – Neoliberalism with Chinese
Characteristics and Political Transformations in the Middle East”, Qatar University,
Doha, 23-24 March 2016
 
4. Workshop: “Holistic Approaches to the Study of Early Islam and the Late Antique
World”, Indiana University, Bloomington, 15-17 April 2016
 
5. Conference: “Geography and the Environment in MENA”, Midwest Association for
Middle East and Islamic Studies (MAMEIS), Omaha, Nebraska, 29 April - 1 May 2016
 
6. Workshop: “The Arab Uprisings and National Identities: Interrogating the Politics
of Culture and Relations of “Soft Power” in the Maghreb“, University of Perugia,
Italy, 12-13 May 2016
 
7. Postgraduate Symposium: “Muslims in the UK and Europe”, University of Cambridge,
UK, 13-15 May 2016
 
8. Conference: “(Dis)Assembling State Spaces: Conceptualising New Geometries of
Power”, University of Warwick, 19-20 May 2016
 
9. Workshop: “The Main Intellectual Currents in the Late Ottoman Empire”, University
of Basel, Switzerland, 20-21 May 2016
 
10. Panel: “Cultural Dialogues: Nodes, Networks, and Sites of Intersection” at the
BRISMES Annual Conference,  Lampeter, Wales, 13-15 July 2016
 
11. Fourth International Congress of Turkology: “Turkic Peoples through the Ages and
Lands”, University of Warsaw, 21-23 September 2016
 
12. Conference: “Regional and Transregional Elites - Connecting the Early Islamic
Empire”, University of Hamburg, 7-8 October 2016
 
13. Conference: “The Levant and Europe: Shipping and Trade. Networks of People and
Knowledge”, Levantine Heritage Foundation, London, 2-4 November 2016
 
14. Workshop: “Maps and Apps: Mobile Media and the Reconfigurations of Knowledge”,
University of Marburg, 10-11 November 2016
 
15. Colloque : « Mobilités, surveillance, assistance en Méditerranée
occidentale  (XVIe-XXIe siècles) », Université de Nice, 17-19 Novembre 2016
 
 
POSITIONS
 
16. Research Associate for Project: "The Early Islamic Empire at Work - The View
from the Regions toward the Center - for the Key Region Ifriqiya", University of
Hamburg
 
 
OTHER INFORMATION
 
17. Training Programme on Ottoman and Archival Studies, London Centre for Social
Studies, 23-27 May 2016
 
18. Danish-Arab Training Program: “Leaders for Interreligious Understanding” (LIU)
 
19. Bilingual Master’s Program: “International Media Studies”, DW Akademie, Bonn 
 
20. Associate Research Directors (DEA Programme) Fondation Maison des sciences de
l’homme
 
21. Articles on “The Middle East after the Arab Spring” for Issue of “The Canadian
Journal for Middle East Studies, The Researcher“
 
22. Articles on "Forced Displacement and Refugees" for Special Issue of
"International Journal of Middle Eastern Studies" (IJMES)
 
23. Articles for “The Journal of the Anthropology of the Contemporary Middle East
and Central Eurasia (ACME)” 
 
___________

 
If you want to distribute an announcement via EURAMES Info Service (more than 6000
recipients, only English and French announcements), please apply the usual format of
the text with no more than 50 words and no attachment. Please send only the most
important information to  and refer to further details with a
link to the respective website or an email address.
 
Best regards, 

 Guenter Meyer, Centre for Research on the Arab World (CERAW), University of Mainz
____________________
 
 
CONFERENCES
 
1. Conference: “Transnational Imaginaries: Mediterranean Past and Presence”, Busan
University of Foreign Studies, South Korea, 27-28 January 2016 
 
This conference seeks to explore the Mediterranean through the mapping of a history
of cultural exchanges found on or affected by ’transnational imaginaries’, that is,
the crossing and redrawing of borders through culturally generated and imaginary
maps.
 
Information:
http://serai.utsc.utoronto.ca/content/transnational-imaginaries-mediterranean-past-and-presence-0

 
 
______________
 
 
2. Workshop: “Political Humour / Satire in Arab Media“, University of Munich, 4-5
February 2016
 
The first part of the workshop will be dedicated to the discussion of theoretical
aspects of political humour, especially concerning its potential for political and
social change but also concerning different forms of humour in differing cultural
contexts. The second part consists of analysing and discussing recent developments
of Arab political humour, specifically an episode of Bassem Youssef’s news satire
El-Barnameg and various political cartoons, in order to assess their political and
social implications.
 
Information: www.hsozkult.de/event/id/termine-29985 
 
 
______________
 
 
3. Conference: “China and the Middle East – Neoliberalism with Chinese
Characteristics and Political Transformations in the Middle East”, Qatar University,
Doha, 23-24 March 2016
 
China has become one of the largest economic and trade partners with Middle Eastern
states such as Iran, Turkey, Pakistan, Egypt, Israel. Therefore, we would like to
make this academic initiative a permanent conference meeting, and each year, we will
organize a China and the Middle East Conference in different countries in
collaboration with other universities.
 
Information: http://chinaandthemiddleeast.blogspot.de/ 
 
 
 ______________
 
 
4. Workshop: “Holistic Approaches to the Study of Early Islam and the Late Antique
World”, Indiana University, Bloomington, 15-17 April 2016
 
The workshop invites scholars of late antique Christianity, Judaism, Zoroastrianism,
Mandaeanism, Buddhism and other religious communities to IU to work with scholars of
early Islam. 
 
Deadline for abstracts: 15 February 2016. Information:
https://networks.h-net.org/node/73374/announcements/106661/workshop-holistic-approaches-study-early-islam-and-late-antique

 
 
______________
 
 
5. Conference: “Geography and the Environment in MENA”, Midwest Association for
Middle East and Islamic Studies (MAMEIS), Omaha, Nebraska, 29 April - 1 May 2016
 
We welcome papers and panels from a variety of disciplines, including, but not
limited to: Geography, History, Environmental Studies, Anthropology, Sociology,
Political Science, Comparative Literature, Religious Studies, and Cultural Studies.
As the central goal of this conference is to promote Middle East and Islamic Studies
in the greater Midwest, pre-arranged panels on other topics will also be given full
consideration.
 
Deadline for abstracts: 1 February 2016. Information: www2.indstate.edu/mameis/
 
 
 ______________
 
 
6. Workshop: “The Arab Uprisings and National Identities: Interrogating the Politics
of Culture and Relations of “Soft Power” in the Maghreb“, University of Perugia,
Italy, 12-13 May 2016
 
The organisers are especially interested in contributions that explore the role and
impact of regional actors such as Qatar and Saudi Arabia on the Arabization of
Maghrebi societies. 
 
Deadline for abstracts: 25 January 2016. Information:
https://networks.h-net.org/node/8378/discussions/107389/workshop-perugia-italy-may-12th-13th-2016-arab-uprisings-and

 
 
______________
 
 
7. Postgraduate Symposium: “Muslims in the UK and Europe”, University of Cambridge,
UK, 13-15 May 2016
 
The aim is to bring together graduate students from British, European and American
universities to present their research, discuss their findings and engage in debate
about the issues that face Muslims in the European context. Topics vary widely, from
Sufism to Salafism, from charity to burial rites, religious travel to therapy,
Islamophobia, deradicalisation initiatives and more.
 
Deadline for abstracts: 28 February 2016. Information:
www.cis.cam.ac.uk/activities/annual-graduate-symposia/ 
 
 
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8. Conference: “(Dis)Assembling State Spaces: Conceptualising New Geometries of
Power”, University of Warwick, 19-20 May 2016
 
Rather than taking an abstract conception of “the state” for granted, we aim to
explore its actual, materialised, contested and messy embodiments and imaginations.
This implies not only interrogating its place, but also how space has worked as one
of its key assembling concepts. 
 
Deadline for abstracts: 8 March 2016. Information:
http://geographywarwickteam.tumblr.com/post/137811659397 
 
 
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9. Workshop: “The Main Intellectual Currents in the Late Ottoman Empire”, University
of Basel, Switzerland, 20-21 May 2016
 
This two-day workshop will concentrate on the major intellectual currents of late
Ottoman history. The main thread of the workshop will follow intellectual history in
a broad sense, but other topics including social, religious, and political history
will receive some coverage as well.
 
Deadline for registration: 15 March 2016. Information:
https://nahoststudien.unibas.ch/fileadmin/orientsem/user_upload/redaktion/Dokumente_MUBIT/Mubit_Call_for_Applications_Hanioglu_1.1.pdf

 
 
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10. Panel: “Cultural Dialogues: Nodes, Networks, and Sites of Intersection” at the
BRISMES Annual Conference, Lampeter, Wales, 13-15 July 2016
 
This panel will explore the functions and structures of the nodes and networks
operating within North Africa and the Middle East, as well as the networks. Papers
may consider how real world or cyber nodes and networks have functioned in the
growth and development of cities, the diffusion of knowledge and culture, the
creation of communities, organizing social actions, etc.
 
Deadline for abstracts: 25 January 2016. Information:
http://humweb.ucsc.edu/mediterraneanseminar/news/index.php?id=605 
 
 
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11. Fourth International Congress of Turkology: “Turkic Peoples through the Ages and
Lands”, University of Warsaw, 21-23 September 2016
 
The main area of interest will be contemporary studies and research on the history,
culture and language of Turkey and Turkish (Turkic) peoples, as well as lands they
inhabit now and in the past. This year we would like to continue the discussion on
the development of Turkic studies and their methods, theoretical basis for research,
promotion of research results, as well as teaching Turkic languages and cultures of
Turkic peoples. 
 
Deadline for abstracts: 31 March 2016. Information:
www.orient.uw.edu.pl/turk_conf/4KT_CallForPapers_eng.htm 
 
 
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12. Conference: “Regional and Transregional Elites - Connecting the Early Islamic
Empire”, University of Hamburg, 7-8 October 2016
 
The conference aims at examining the roles that regional and transregional elites
played in governing the vast early Islamic Empire (7th-10th century CE). The
regional elites and their participation in governance and administration are
essential for understanding the intricate workings of the early Islamic Empire,
offering their loyalty or showing their dissatisfaction.
 
Deadline for abstracts: 15 February 2016. Information:
www.islamic-empire.uni-hamburg.de/en/news-and-events/conferences/elite-conference/call-for-papers.html
 
 
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13. Conference: “The Levant and Europe: Shipping and Trade. Networks of People and
Knowledge”, Levantine Heritage Foundation, London, 2-4 November 2016
 
This conference will emphasize the theme of trade as the central dynamic in the
creation of a Levantine world, with complex economic networks giving rise to equally
complex social, cultural, political, and material interactions and syntheses.
 
Deadline for abstracts: 1 February 2016. Information:
http://humweb.ucsc.edu/mediterraneanseminar/news/index.php?id=606 
 
 
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14. Workshop: “Maps and Apps: Mobile Media and the Reconfigurations of Knowledge”,
University of Marburg, 10-11 November 2016
 
The workshop deals with the myriad ways in which digital and mobile media shape the
dynamics of state-society relations and the insights we can extrapolate from this
relatively new phenomenon. It takes a closer look at the spatial dimensions of
change that reimagine “the political”, the community, and identity. 
 
Deadline for abstracts: 31 March 2016. Information:
www.uni-marburg.de/cnms/forschung/re-konfigurationen/aktuelles/news/int-workshop-maps-and-apps.pdf

 
 
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15. Colloque : « Mobilités, surveillance, assistance en Méditerranée
occidentale  (XVIe-XXIe siècles) », Université de Nice, 17-19 Novembre 2016
 
L’approche interdisciplinaire (Histoire, Sociologie, Science politique, Droit,
Anthropologie…) développée lors du colloque se décline en trois axes : Mobilités et
solidarités socio-économiques, Mobilités et solidarités religieuses et Mobilités et
contrôle institutionnel. 
 
Date limite des propositions de communication : 1 Mai 2016. Information :
https://networks.h-net.org/node/8051/discussions/107914/call-papers-mobility-control-and-assistance-western-mediterranean

 
 
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POSITIONS
 
16. Research Associate for Project: "The Early Islamic Empire at Work - The View
from the Regions toward the Center - for the Key Region Ifriqiya", University of
Hamburg
 
The position commences on 1 May 2016, terminating on April 30, 2018, with the
possibility of an extension until 31 March 2019.  Salary level TV-L 13 with 50 % of
standard work hours.
 
Application deadline: 28 Feb. 2016. Information:
www.uni-hamburg.de/uhh/stellenangebote/wissenschaftliches-personal/fakultaet-geisteswissenschaften/28-02-16-38.pdf
 
 
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OTHER INFORMATION
 
17. Training Programme on Ottoman and Archival Studies, London Centre for Social
Studies, 23-27 May 2016
 
The Programme is designed to fill the gap for much-needed short-term programmes
aimed at helping researchers and students working in the field of Ottoman Studies.
As a result, the Programme will give you access to the finest Ottoman resources
available in the UK and guide you on key archival research methods.
 
Deadline for registration: 29 April 2016. Information:
www.socialstudies.org.uk/Events/Training/23589/Training-Programme-on-Ottoman-and-Archival-Studies

 
 
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18. Danish-Arab Training Program: “Leaders for Interreligious Understanding” (LIU)
 
LIU is a Training Program for young professionals from Denmark, Egypt, Lebanon,
Jordan and Syria on the role of religion and interreligious dialogue in building
peace and social cohesion within and between their societies focusing this year on
counter-extremism. 
 
Deadline for application: 29 February 2016. Information: http://bit.ly/1RmZ7hx
 
 
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19. Bilingual Master’s Program: “International Media Studies”, DW Akademie, Bonn 
 
The unique International Media Studies Master’s program prepares students for
careers in the communications and media sectors. Successful applicants need to
provide proof of advanced language skills in both German and English. They must have
a bachelor’s degree or an equivalent qualification as well as at least one year of
professional experience in a media-related field after having obtained their first
academic title.
 
Deadline for applications: 31 March 2016. Information:
www.dw.com/popups/pdf/49096456/ims-broschure-pdf.pdf 
 
 
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20. Associate Research Directors (DEA Programme) Fondation Maison des sciences de
l’homme
 
The DEA Programme provides funding to invite international scientific experts for
one month to six weeks and enables them to carry out work in France (field
enquiries, library work and archives). The programme is intended solely for
professors and senior researchers with a PhD, or equivalent, working in institutions
of higher education and research. Applicants must be no older than 65 at the time of
their stay.
 
Deadline for application: 4 March 2016. Information: www.fmsh.fr/en/c/8343
 
 
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21. Articles on “The Middle East after the Arab Spring” for Issue of “The Canadian
Journal for Middle East Studies, The Researcher“
 
We are interested in articles that focus on the Middle East in a wide range of
contexts, and encourage articles from humanities and social science perspectives.
“The Researcher“ engages in serious, scholarly exploration of the forms,
representations, meanings, and historical influences of radical social movements.
 
Deadline for submission: 30 March 2016. Information:
https://submissions.scholasticahq.com/sites/the-canadian-journal-for-middle-east-studies/post/38

 
 
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22. Articles on "Forced Displacement and Refugees" for Special Issue of
"International Journal of Middle Eastern Studies" (IJMES)
 
For this special issue, we seek the submission of papers on the current Syrian
displacement, as well as on the Iraqi, Palestinian, Assyrian, Armenian, and Kurdish
displacements that preceded or overlap with it. 
 
Deadline for submissions: 22 April 2016. Information:
http://ijmes.chass.ncsu.edu/index.htm
 
 
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23. Articles for “The Journal of the Anthropology of the Contemporary Middle East
and Central Eurasia (ACME)” 
 
ACME is a peer-reviewed journal devoted to the anthropological studies of all
societies and cultures in the Middle East and Central Eurasia. Its scope is to
publish original research by social scientists not only in the area of anthropology
but also in sociology, folklore, religion, material culture and related social
sciences. It includes all areas of modern and contemporary Middle East and Central
Eurasia including topics on minority groups and religious themes
 
Information: www.easaonline.org/networks/amce/index.shtml and
www.seankingston.co.uk/publishing.html